در حال بارگذاری ...

نمایش موسیقی «سوگ سیاوش» در میدان کناری تالار هنر به صحنه می رود 

نمایش موسیقی سوگ سیاوش نوشته ی زنده یاد ابراهیم کریمی هسنیجه و کارگردانی وجیهه کریمی هسنیجه توسط گروه نمایشی "دو چوب و یک سنگ" از تاریخ ۷ شهریورماه لغایت ۱۳ شهریور ماه سال جاری در میدان کناری تالار هنر اصفهان به روی صحنه خواهد رفت . 

به گزارشتئاتر اصفهان در گفتگو با وجیهه کریمی هسنیجه کارگردان نمایش موسیقی سوگ سیاوش، این نمایش توسط یادگار زنده یاد استاد ابراهیم کریمی هسنیجه به اجرا در خواهد آمد . وجیهه کریمی در باره موضوع این اثر به خبرنگار سایت انجمن هنرهای نمایشی استان اصفهان می گوید : 
نمایشنامه «سوگ سیاوش» اثر زنده یاد «ابراهیم کریمی هسنیجه»، در حوزه ادبیات حماسی جای می گیرد و با فرمت آیین نمایشی، تعزیه نگاشته شده است. 
یکی از خاستگاه های مراسم تعزیه، سوگ سیاوش است و به لحاظ موضوع و محتوا با عزاداری سید الشهدا غرابت دارد (سوگ و عزاداری برای شهادت ناجوانمردانه قهرمان اسطوره ای ایرانی «سیاوش» و شهادت مظلومانه «امام حسین (ع) » و ستیز برای پیروزی خیر بر شر ) و با توجه به ساختار و شیوه اجرایی تعزیه و ترکیب آن با عناصر تئاتر ایرانی، نمایشنامه (سوگ سیاوش) را که از قابلیت اجرایی با فرم، شکل و ساختار تعزیه بهره برده است، به این منظور انتخاب و به ترکیب  نو و متفاوتی از اثر نمایشی، منجر ساخته و اسطوره سیاوش را یک بار دیگر از ذهن مردم بیرون کشیده و به صحنه نمایش آورده است.
اساطیر بیانگر الگوهای برتر و انسان های آرمان گراست. خویشکار کامل، انسان کامل است و سیاوش چنین مردی است. همه اسطوره هایی که در جهان قبل از اسلام در ایران بودند نشانه مهر هستند.
ایرانیان در روزگارانِ پیش از اسلام سیاوش را نماینده پاکی و نمادِ مظلومیت خویش شناخته، سوگ سیاوش، برترین تعزیه‌ در میان ما ایرانیان بوده است و سپس سوگواری سیاوش جای خود را به مرثیه حسین داد و ایران را به کربلا و زمانه خود را در عاشورا بازخوانی کرد.
سیاوش را در اسطوره خدای گیاهان (ایزد نباتی) می نامند. او با مرگش، سرسبزی و طراوت به جهان بخشید ؛ این باور در حماسه ملی نیز به نوعی راه یافته و آن وقتی است که پس از شهادت از خونش گیاه پرسیاوشان می‌روید . 
 
وجیهه کریمی خلاصه ای از نمایش را اینگونه روایت می کند که : سیاوش پسر کیکاوس پادشاه ایران بود. او سیاوش را در کودکی به رستم می سپارد تا آیین آزادگی و جوانمردی و جنگ را به وی بیاموزد. پس از گذشت سالها دوری از پدر، رستم او را به درگاه کاوس باز می آورد. کاوس شاه زنی به نام سودابه داشت او با دیدن سیاوش شیفته و علاقمند به سیاوش می شود اما حیله و تمهیداتش برای بدست آورن او بی نتیجه می ماند، زیرا سیاوش مظهر پاکی روح و کمال جسم است. سودابه پیش دستی می کند و نزد کاوس شاه به سیاوش پاک، تهمت می زند، کاوس هر چند می دانست سیاوش بی گناه است اما به اصرار زن، می پذیرد که سیاوش برای اثبات بی گناهی خود بنا به رسم و آیین، از آتش بگذرد. سیاوش از آتش گذشت و بی گناهی او اثبات شد، سپس میانجی شد تا کاوس شاه سودابه را ببخشد و از خونش بگذرد. سیاوش به توران رفت و با دختر افراسیاب ازدواج کرد و سیاوش گرد را ساخت و شهریاری موفق شد. گرسیوز برادر افراسیاب، مردی حسود و حیله گر بود. او با دروغگویی و بدگویی افراسیاب و سیاوش را نسبت بهم بدگمان ساخت، سرانجام افراسیاب سیاوش را کشت. از خون او که بر زمین جاری شد گیاهی سبز رویید.
 
وی در رابطه با نمایش تعزیه و گونه های دیگر نمایش سنتی افزود : اینگونه نمایش ها را می توان با در نظر گرفتن ویژگی های خاص آنها به شیوه ای با تئاتر عجین کرد و در قالب یک درام ایرانی، تئاتری از عناصر تعزیه یا اجرای تعزیه ای (شبیه خوانی)، با مبنا و اصول تئاتر، خلق کنیم. بدین صورت به تئاتری دست خواهیم یافت که رنگ و بوی ایرانی دارد.
در این اثر، تعزیه (شبیه خوانی)، به عنوان برجسته ترین نمایش سنتی ایرانی، به عنوان مبنا و الگویی معرفی شد که می توان بر اساس اصول و قواعد اجرائی آن، نمایشی را بر روی صحنه برد و این شیوه می تواند به عنوان یک سیستم اجرایی در کارگردانی نمایش معاصر به کار گرفته شود؛ و از آنجاییکه تعزیه ریشه در تاریخ، اسطوره و حماسه دارد و به لحاظ دارا بودن بافت آهنگین و موزون، می تواند با حماسه های ملی که در شاهنامه و دیگر متون تاریخ کهن به نگارش در آمده و دارای عناصر و خصیصه  -های یک درام منظوم، هستند، ترکیب نمایشی و اجرایی ویژه ای را بیافریند و اینگونه نیز می توان با پرتوگیری از شیوه اجرایی نمایش تعزیه به خلق آثار ارزشمند نمایشی رسید.
 
وی در آخر با بیان سابقه خود در زمینه هنر های نمایشی به معرفی بازیگران و عوامل اجرایی این اثر نمایشی پرداخت . محمد رضا قربانی، مرتضی صباغ، حسن قربانی، عبدالله محمدی، بهنام زارعی، امیر امینی، جواد رجبی، ناصر نصر اجرا کنندگان این نمایش هستند . 
محسن کریمی هسنیجه دیگر یادگار زنده یاد ابراهیم کریمی هسنیجه بازیگردانی و نوازندگی این اثر را به عهده دارد و محمدرضا حسینی، ابوالفضل شریفی از دیگر نوازندگان این اثر می باشند . 
مهناز تقی زاده به عنوان هم خوان و ساسان فخاری به عنوان جامه دار نیز گروه نمایشی را همراهی می کنند .

نگاهی به فعالیت های هنری این کارگردان جوان : 
وجیهه کریمی هسنیجه متولد ۱۳۶۲- اصفهان است ، او فعالیت هنری خود را از سال ۱۳۷۰ نزد پدر مرحومش زنده یاد استاد ابراهیم کریمی آغاز نمود . او پس از تلاش مداوم به دانشگاه هنر تهران راه یافت و فوق لیسانس کارگردانی تئاتر را از دانشگاه هنر تهران گرفت .
بازی در نمایش های  یه شهر پر قصه،  باکره ساکت، از نیم راهه عشق، سیاوش، بوی سیب، راز نیاز شاپرک، پیک نیک درمیدان جنگ، خرقه(شرکت درهفتمین جشنواره بین المللی تئاتررضوی) ، باد که می نویسد، خداحافظ عزیزم، پرفورمنس پنه لوپه (به مناسبت ورود مجسمه های پنه لوپه در موزه ایران باستان) ازجمله فعالیت های تئاتری او به حساب می آیند .
 
نمایش موسیقی سوگ سیاوش از تاریخ ۷ شهریورماه لغایت ۱۳ شهریور ماه سال جاری در میدان کناری تالار هنر اصفهان، هر شب در ساعت ۲۰:۳۰ به روی صحنه خواهد رفت .




نظرات کاربران